Grafika
Grafika maqedonase
Duket madje e pabesueshme që edhe sot në artin figurativ, tashmë i rrënjosur fort në shekullin e 21-të dhe me gjithë rrjetëzimin dhe turbulencat pas (por, ndoshta, shumë më tepër përpara), një disiplinë/teknikë artistike mund të mbijetojë pothuajse e pavdekshme nga të gjitha -ekzaminimet dhe transformimet e imponuara nga shprehja artistike bashkëkohore dhe zhvillimi i teknologjive të reja.
Ndonëse prej kohësh është pranuar përgjithësisht se grafika, së bashku me pikturën dhe skulpturën, përbëjnë “trininë” solide të njohur të disiplinave të artit klasik, rezulton se kjo “lidhje” nuk ishte aq e fortë. Më saktësisht, nëse marrim parasysh se çfarë kaloi piktura dhe skulptura në shekullin e njëzetë – tashmë e reduktuar në një përfaqësim dhe një ide dhe jo në një vepër – atëherë grafika duket si boshllëku i fundit i nocionit klasik të një vepre arti! Ndoshta është pikërisht për këtë arsye që Argani në mënyrë profetike e shpalli grafikën si një “teknikë artistike sui generis” të paprekshme, konstante!
Por sigurisht, si në rastin e “trinitetit”, asgjë në art nuk është aq solide, e paprekshme dhe e pandryshueshme, madje as grafika. Ajo, grafika, thjesht duket kaq kokëfortë e imunizuar, veçanërisht kur krahasohet me tronditjet që kanë përjetuar artet e tjera. Ndryshe, si në vetvete ashtu edhe rreth saj, edhe ajo ka kaluar nëpër një sërë transformimesh dhe ndryshimesh, ka pasur uljet, ngritjet dhe krizat e saj. E megjithatë, sikur as artistët dhe as kritika/teoria nuk guxuan të bënin ndërhyrje radikale në “pëlhurën grafike”, duke mbajtur aureolën e pa sofistikuar të një “zanati fisnike”. Edhe ajo që zakonisht i atribuohej si mungesë e llojit të “riprodhueshmërisë teknike”, në fakt doli të mos ishte mëkat thelbësor sepse ai riprodhueshmëri është i pranishëm edhe në fotografi, film, video, etj.!
Grafika maqedonase, për shkak të një sërë rastësish specifike dhe të njohura historike dhe shoqërore, nuk ka një traditë të gjatë. Fillimet e vërteta në grafikë si disiplinë/teknikë e artit modern i gjejmë vetëm në fillim të viteve pesëdhjetë të shekullit të kaluar. Për ne është një periudhë e rëndësishme historike e kthimit të artistëve të shumtë maqedonas – piktorëve, skulptorëve, grafistëve – të shkolluar në akademitë e artit jashtë Maqedonisë. Ky fakt, nga njëra anë, shpjegon disi rrezen e larmishme të interesave të artistëve maqedonas për grafikën, pra ndikimet që ata sollën me vete nga mjediset ku studionin. Por nga ana tjetër, fillimet e grafikës moderne maqedonase historikisht përkojnë me shfaqjen e disa ndryshimeve radikale (atëherë) në shprehjen grafike – për shembull periudha enformale dhe post-formale – kështu që artistët maqedonas tashmë në fillim mund të përballeshin me krijimtari serioze. sfidat.
Në të njëjtën kohë, fakti që grafika bëhet jashtëzakonisht i popullarizuar në mesin e artistëve maqedonas është veçanërisht interesant dhe pothuajse të gjithë (piktorë, skulptorë, artistë grafikë…) janë përfshirë me të, pavarësisht nga krijimtaria kryesore.
thirrje. Natyrisht, jo të gjithë dhe jo gjithmonë rezultatet ishin në një nivel të lakmueshëm/të dëshiruar, por duhet theksuar se angazhimi i tyre grafik (sidomos ekspozitat e shumta grafike të viteve pesëdhjetë dhe gjashtëdhjetë) pati ndikime të jashtëzakonshme arsimore dhe pedagogjike në mjedis. Në vitin 1961 në Maqedoni u shfaq harta e parë grafike, në të cilën paraqiteshin arritjet më përfaqësuese grafike të artistëve maqedonas (në atë kohë).
Fillimet e krijimit të koleksionit grafik në Galerinë Kombëtare të Maqedonisë datojnë që nga vetë themelimi i institucionit (i themeluar në vitin 1948 si Galeria e Arteve “Shkupi” dhe institucioni i parë i këtij lloji në vendin tonë), që do të thotë se ajo përkon në kohë me fillimet e shprehjes grafike moderne në Maqedoni. Ky fakt tashmë i jep këtij koleksioni një shënim specifik të një ndjekësi autentik të zhvillimit të shprehjes grafike në Maqedoni. Por në të njëjtën kohë, pikërisht në këtë kontekst, duhet theksuar kontributi i këtij institucioni në zgjerimin e horizonteve grafike mes artistëve dhe publikut nëpërmjet prezantimit të ekspozitave të shumta përfaqësuese ndërkombëtare grafike, si p.sh.: grafika belge; British Graphics; Grafika dhe vizatime nga artistë bashkëkohorë gjermanë (të gjitha 1955); Prerje druri amerikane (1956); Henri Moore (1965); Grafika franceze (1985); Grafika Turke (1986); Tamarind Graphics – USA, Finland Graphics (1987) etj. Numërimi i ekspozitave grafike (individuale dhe grupore) të artistëve maqedonas, si dhe të grafistëve nga territoret e ish-Jugosllavisë, do të merrte shumë hapësirë.
Prandaj, koleksioni grafik i Galerisë Kombëtare të Maqedonisë në fakt është pasqyrë objektive e rrugëve dhe tendencave zhvillimore në grafikën maqedonase. Nëpërmjet tij mund të përcillet paralelisht zhvillimi dhe rritja e vazhdueshme e teknikave grafike në grafikën maqedonase, por edhe “pjekja” e shprehjes krijuese të shumë grafistëve të shquar maqedonas.
Ndryshe, vetë koleksioni është krijuar kryesisht përmes blerjeve nga ekspozitat aktuale, si dhe donacioneve dhe dhuratave nga vetë artistët. Në këtë kontekst, koleksioni grafik i Galerisë Kombëtare të Maqedonisë mund të shihet si pasqyrë e mbështetjes së shtetit në drejtim të pasurimit të koleksionit, kritereve të politikës së blerjes së institucionit, por edhe kritereve të artistëve që kanë dhuruar veprat e tyre.